Skip to content Skip to footer

Ieder jaar organiseert Vliegschool Dwarf een uitgebreid programma om cursisten optimaal voor te bereiden op de 7 theorie examens die horen bij het halen van je vliegbrevet.

Ieder onderdeel komt aan bod en er worden voor ieder vak ook proefexamens gepresenteerd, zodat je goed voorbereid op je examen verschijnt.

Welke vakken kun je allemaal verwachten:

Algemene Kennis Luchtvaartuigen

Hoe zit je vliegtuig, globaal, in elkaar? Kennis van de constructie, hoe de besturing werkt en de motor functioneert, geven je uitgebreide informatie over de mogelijkheden en beperkingen van je vliegtuig. Wat zijn de aanwezige instrumenten en hoe werken deze? Essentieel om veilig te kunnen vliegen en dit is dan ook een belangrijk onderdeel van de lessen.

Beginselen van het vliegen

Waarom vliegt een vliegtuig eigenlijk? Hoe komt het dat een vleugel bij voldoende snelheid lift produceert? En is die lift altijd hetzelfde, of nog belangrijker, wanneer is die lift niet meer afdoende om het vliegtuig te kunnen dragen? De antwoorden en theorie achter deze vragen, de beginselen van aerodynamica, leer je tijdens dit vak.

Student using E-6B flight computer during flight planning
Communicatie (RT - theorie)

Je bent niet alleen in het luchtruim. En het is niet de bedoeling dat jij, in je Cessna, klakkeloos tussen de Boeings en Airbussen door fladdert. Het is dus belangrijk dat je weet waar je bent, waar je wel en niet mag vliegen en hoe en met wie je daarover communiceert, zodat je vluchten altijd veilig verlopen.

Naast het theorie examen, zoals altijd, afgenomen door het CBR, is het zeer aan te raden ook het RT-praktijk examen te doen. Hiervoor kun je o.a. terecht bij: iFly4YOU op Lelystad.

Menselijke Prestaties en Beperkingen

Deze lessen gaan over jou, als mens, de omgeving waar je je in bevindt en welke invloed deze op je kan hebben. Bijvoorbeeld in fysieke verschijnselen, zoals hypoxie, maar ook in mentale effecten. Als piloot is het zeer belangrijk deze effecten niet alleen te kennen, maar ook weten wanneer ze kunnen optreden en welke maatregelen je kunt nemen om ze te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Als onderdeel van dit programma onderdeel organiseren wij altijd een speciale les, waarbij je aan den lijve gaat ondervinden wat dit voor jou betekent. Deze les wordt door de meeste cursisten als een onvergetelijke ervaring omschreven…

Traditional magnetic compass on top of airplane dashboard
Meteorologie

Het weer, wolken, wind, en andere weersverschijnselen kennen en herkennen, zijn van groot belang voor het veilig uitvoeren van een vlucht. Tijdens dit vak leer je naast dit alles ook de weerberichten voor de luchtvaart (METAR en TAF) en weerkaarten lezen. Goed interpreteren en anticiperen op het weer zijn uiterst belangrijk. Je kunt eigenlijk nooit genoeg kennis hebben van het weer en al haar fenomenen.

Vluchtplanning, Monitoring, en Navigatie

Omdat de prestaties van je vliegtuig afhankelijk zijn van vele factoren en omstandigheden, is het belangrijk dat je bekend bent met enig rekenwerk zodat je kunt bepalen of je je vlucht veilig kunt uitvoeren. Zaken zoals het gewicht en de balans van je vliegtuig, atmosferische omstandigheden zoals hoogte, luchtdruk en temperatuur komen allemaal aan de orde in dit vak. Je leert hoe je je maximale gewicht uitrekent (belangrijk voor o.a. hoeveel brandstof je mee kunt nemen), en hoe lang de baan moet zijn om veilig te kunnen starten en landen.

Een goed voorbereide vlucht begint met een goed vluchtplan en uitgekiende navigatie. Bij Dwarf hechten we belang aan dat je leert vliegen ‘op de kaart en stopwatch’. We willen dat je, als je moderne elektronische hulpmiddelen onverhoopt uitvallen, nog steeds weet wat te doen om jezelf en eventuele passagiers veilig naar hun bestemming te brengen.

Wetgeving en Operationele Procedures

Luchtvaartwetgeving gaat over alle wetten en de regels die van toepassing zijn op de luchtvaart. Maar tijdens je vlucht heb je niet alleen te maken met wetten en regelgeving, maar ook met operationele afspraken en veiligheidsaspecten. Zowel op de grond als in de lucht en er wordt van je verwacht dat je deze kent en navolgt.

Traditional E-6B flight computer on desk

Voor de theorielessen wordt in Nederland gebruik gemaakt van een serie boeken, geschreven door Bas Vrijhof. Deze boeken zijn op verschillende sites te bestellen. Bijvoorbeeld:

PPLBoeken.nl – PPL/LAPL Boeken (Bas Vrijhof)
Pilootshop.nl – Complete Set Boeken Theorie (Bas Vrijhof)

(Dwarf heeft geen affiliatie met deze sites en ontvangt geen vergoeding voor het vermelden van deze sites)

PPL

(Private Pilot License)

Een PPL is een vliegbrevet waarmee je wereldwijd voor recreatieve doeleinden met eenmotorige vliegtuigen kunt vliegen.

Bij Dwarf leiden we je op voor je PPL met klasse aantekening SEP (Single Engine Piston).

LAPL

(Light Aircraft Pilot License)

Een LAPL is een vliegbrevet waarmee je in Europa voor recreatieve doeleinden met eenmotorige vliegtuigen kunt vliegen (max. 4 personen).

Bij Dwarf leiden we je op voor je LAPL met klasse aantekening TMG (Touring Motor Glider) of SEP.

RPL

(Recreational Pilot License)

Een RPL is een vliegbrevet waarmee je in Europa voor recreatieve doeleinden met microlight vliegtuigen kunt vliegen (max. 2 personen).

Bij Dwarf leiden we je op voor je RPL met klasse aantekening MLA (Micro Light Aircraft).

This Pop-up Is Included in the Theme
Best Choice for Creatives
Purchase Winger